Todd Reece Johnson: Treading Water at SomoS on Berlin Art Grid
Artists: todd reece johnson
Genres: abstract photography, analog, experimental photography, environmental art

In his work, Johnson employs inventive analogue techniques to investigate the malleability of the photographic image. In Berlin, he produced a new segment of his ongoing photographic project, 'Treading Water,' which represents an attempt to collaborate with place, by allowing elements of the landscape to more overtly steer the photographic inscription process.

The photographs in this series have been taken along Berlin’s various canals and lakes; then later submerged in the water itself. This intimate relationship with the landscape allows the film to transform, mutate and decay over varying durations of time.

“On a technical level, I have photographed various plants and wildlife located along Berlin’s rich urban canal system. Once the film has been developed, I return to the discreet location where the photograph was originally captured to submerge the film underwater for durations of up to two months. Gradually, the film becomes malleable, as colour layers are stripped away, and the minerals, bacteria and pollution of the water slowly disintegrate the medium into an unpredictable abstraction of colour and texture. After the film is left outside to dry, bacteria continue to eat away the image into material abstraction, demolishing the pictorial, and freeing the photo-object from the burden of depiction. Through spatio-temporal abstraction, ‘Treading water’ investigates the inherent disorder, chaos, turmoil and beauty of nature; qualities reflected formally in the shapes, colors and texture of the work itself.

In part, this project stemmed from my personal dissatisfaction with conventional photographic technique, partly with respect to the current age of digital ‘saturation’ of images, post-processing techniques and computer editing software. One of my underlying frustrations with digital photography is the distinct feeling of sterility. I think that digital processes have become so refined that nearly every image we encounter is dusted, anti-scratched and edited to the state of frozen perfection. The ‘saturation’ of images produced by the camera apparatus leave us to accept a desensitized version of the world in which we exist. With the evolution of digital cameras, the ‘medium’ of photography as being a mediation between image and observer is largely rendered obsolete: there is no materiality.

This project responds to such concerns through a deliberate materialist practice. By leaving in elements of dust, dirt and other material traces from the land, 'Treading water' welcomes certain irregularities and contingencies that are produced outside the confines of the camera apparatus."

--DE--

SomoS freut sich, die Einzelausstellung „Treading water“ des australischen bildenden Künstlers Todd Reece Johnson vorstellen zu können.

Johnson nutzt experimentelle analoge Techniken, und erforscht und erweitert so die Form der klassischen Fotografie. Während seines Artist-in-Residence-Aufenthaltes im Kunsthaus SomoS, arbeitete er an einer Weiterentwicklung seines Fotografie-Projektes „Treading Water“. In dieser Arbeit lässt Johnson dem Ort er Aufnahme eine wichtige Rolle im Entstehungsprozess der Fotografie zukommen. So entstehen unvorhersagbare und überraschende Bilder, die zwischen Absicht und Zufall tradieren.

Entstanden sind Johnsons neue Arbeiten an Berliner Kanälen und Seen. Die vor Ort belichteten Filme werden, nachdem sie im Labor entwickelt worden sind, an Ort und Stelle zurückgebracht– und in eben jenen Gewässern versenkt. Die Filme sind anschließend für eine Periode von mehreren Tagen bis zu einer Woche dem Wasser ausgesetzt. Die Schadstoffe und Mineralien dieser Gewässer werden in Johnsons Arbeiten zu seinen Gehilfen. Sie lassen Farbflächen entstehen, Zeichnungen und unvorhersehbare Strukturen. Auch nachdem die Filme wieder dem Wasser entnommen sind, arbeiten diese Stoffe während des Trocknungsprozesses weiter. Das Bild wird zersetzt und die Zwang der Darstellung tritt in den Hintergrund. Zurück bleibt Schönheit und Chaos und Bilder, die selbst Teil der Natur werden.

“Meine Arbeit an „Treading water“ entstand aus meiner Unzufriedenheit mit der heutige Fotografie. Vor allem aus der Überfrachtung mit der Digitalfotografie und den gängigen Prozessen der Bildbearbeitung. Mich irritiert die Sterilität dieser Fotografien. Die digitalen Prozesse sind mittlerweile so perfektioniert, dass fast jedes Bild, das wir sehen zu einer statischen Perfektion wird. Staubfrei und ohne Kratzer. Diese Überflutung mit Bildern aus modernen Geräten verleiten uns dazu, die Sensibilität unserer Umwelt zu vergessen. Mit der Entwicklung der digitalen Kameras hat das „Medium“ Fotografie seine Rolle als Mediator zwischen Bild und Betrachter fast vollends verloren: Es gibt keine Materialität mehr. „Treading water“ verarbeitet solche Überlegungen mit eine dezidiert materiellen Praxis. In der Elemente wie Staub, Dreck, Schimmel, Kratzer und andere konkrete Reste der Umwelt miteinbezogen werden.“

Kreuzberg
3 months ago
Fri, Feb 16 - Sat, Feb 24
Tel: 0172 3118431

Opening hours

Wednesdays - Saturdays, 14-18 hours
(during exhibitions)


Photo

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